Verplichte registratie: een bron van frustratie

In heel Spanje lijkt niemand, behalve de minister van Veiligheid, enthousiast over de nieuwe verplichte registratie van bezoekers. “Niet blij” is nog een understatement: sinds 2 december zit de toeristische sector tandenknarsend achter het beeldscherm van zijn computer.

Onder het mom van betere controle en transparantie moeten alle hotels, appartementen en vakantieverhuurders uitgebreide gegevens van hun gasten verzamelen en doorgeven aan de autoriteiten. Het doel? Het aanpakken van belastingontduiking, illegale verhuur en criminaliteit.

Er is geen ontkomen aan: wie zich niet aan deze regels houdt, riskeert hoge boetes. Bezoekers die weigeren hun gegevens te verstrekken, kunnen de toegang tot hun geboekte accommodatie of huurauto worden geweigerd.

Om van een deze vers gemaakte vruchtendrank te kunnen genieten bij de ondergaande zon op La Palma, moeten eerst 32 gegevens worden doorgegeven.

Kritiek vanuit de sector

De maatregelen stuiten op stevige kritiek vanuit de toeristische sector. Kleine aanbieders zien de registratieplicht als een zware administratieve last. Platforms zoals Airbnb en belangenorganisaties voor hotels noemen het systeem “onnodig ingewikkeld en bureaucratisch”. Volgens hen schaadt dit niet alleen de sector, maar kunnen reizigers ook hogere kosten verwachten.

Daarnaast zijn er grote zorgen over de privacy van gasten. Het systeem vereist het opslaan en delen van gevoelige persoonlijke gegevens met verschillende instanties, wat volgens critici het risico op datalekken vergroot.

Welke gegevens worden verzameld?

Om een idee te geven van wat deze registratie inhoudt: vanaf deze week moeten wij de volgende gegevens van onze gasten en accommodaties verzamelen en doorgeven.

Gegevens van de verhuurder:

  • Naam of handelsnaam van de eigenaar
  • CIF of NIF (fiscaal nummer)
  • Gemeente en provincie
  • Telefoonnummer(s) en e-mailadres
  • Website en URL van de advertentie

Gegevens van de accommodatie:

  • Soort accommodatie
  • Naam van de accommodatie
  • Volledig adres (postcode, plaats en provincie)

Gegevens van de reizigers:

  • Voornaam, achternamen en geslacht
  • Nummer en soort identificatiedocument (ID-kaart, paspoort, TIE)
  • Nationaliteit en geboortedatum
  • Adres van de gebruikelijke woonplaats
  • Telefoonnummers en e-mailadres
  • Aantal reizigers en eventuele familierelatie (indien er minderjarigen bij zijn)

Gegevens van de transactie:

  • Contractdetails en referentienummer
  • Datum en tijdstip van aankomst en vertrek
  • Adres van de accommodatie, aantal kamers, internetbeschikbaarheid
  • Betalingsdetails: type, identificatie van het betaalmiddel, IBAN, en vervaldatum

Het Ses.Hospedajes-platform

De registratie gebeurt via Ses.Hospedajes, een platform dat verdachte personen of activiteiten sneller moet kunnen detecteren. De verzamelde gegevens moeten binnen 24 uur na aankomst of huur worden ingevoerd. Bedrijven die hier niet aan voldoen, riskeren boetes tot €30.000.

We wensen je ondanks alles een fijne reis naar La Palma!

Bron: La Moncloa, Spanje Vandaag etc.

10 gedachten over “Verplichte registratie: een bron van frustratie”

  1. Marc Smout

    Geen enkel probleem mee ; gebeurt nu al.

    Wat controle op de BNB sector is zeker nodig ! Ook in België en Nederland.

    1. controle oke, ze mogen van mij Airbn hiermee de nek omdraaiten, maar je kan ook te ver gaan, en dat gaan ze zeker met IBAN Nummer bankgegevens dus niet.

      Daarnaast zijn er grote zorgen over de privacy van gasten. Het systeem vereist het opslaan en delen van gevoelige persoonlijke gegevens met verschillende instanties, wat volgens critici het risico op datalekken vergroot. inderdaad.

  2. Siepko! Je humor is groots.
    Ik verlang naar een heerlijke vruchtendrank.
    Keep cool.
    Hartelijke groet, Elly

  3. Wat een gedoe! Maar wat moet, moet.
    Krijg ik daar een formulier van of moet ik dat zelf met een mail naar jullie sturen?

  4. We werken met al die nieuwe belastingen en controles steeds meer naar een totaal onleefbare samenleving, gelukkig voor de bureaukraatjes, die hebben een té goed betaalde baan waar ze trots op mogen zijn…. elke dag weer aanschuiven en mensen pesten en controleren totdat je eindelijk met pensioen gaat.

  5. Moet het nog gekker worden? Geen probleem om bepaalde gegevens te verstrekken maar e-mailadres, telefoonnummers en bankgegevens daar heeft niemand in Spanje zaken mee. Spanje en La Palma gaat het dus niet meer worden en nee ik heb niks te verbergen.

  6. Heika Smook

    We zijn er op Gran Canaria al mee geconfronteerd. Je ontkomt er helaas niet aan. Maar vind het niet fijn. Hadden bij de ANWB een hoesje gekocht die ISBN nummer enz afdekte. Maar helaas niet te gebruiken hier. Gr. Heika heeft

  7. Met stijgende verbazing heb ik dit gelezen. Dan weet men alles van jou…. Wat heeft dit met privacy te maken?
    Stel je voor dat die gegevens in verkeerde handen vallen… Wie is dan het slachtoffer? Dat is op 5 vingers te berekenen. Heeft de minister dan ook financiële oplossingen?
    Als bezoeker van het mooie la Palma (Spanje) ga je toch wel even nadenken om ernaar toe te gaan…. Minister BEZINT EER GIJ BEGINT

  8. nou moe, willen ze de Canarische eilanden leegblazen of zo.
    Ik vind dit maatregelen die passen in een DICTATUUR .
    Doodeng al je persoonlijke gegevens op een hoop.
    En mocht dit in verkeerde handen vallen , dan strekt deze Machtige Arm zeker tot aan mijn huis waar ik woon.
    Nee, ik hoop, verwacht dat dit besluit korte tijd na invoering op een verandering / afschaffing zal uitlopen: tot die tijd ga ik niet naar La Palma- gelukkig-
    groet van therese

  9. Maak je niet te druk, gebruik een verkeerd adres en geef de Iban van de buren. En betaal alles contant. En GENIET van al het moois van La Palma ⛰️ ☀️

Reacties zijn gesloten.

Scroll naar boven